Monday, August 31, 2009

Tsunami Perubahan di Jepun Bakal ke Malaysia?

Parti pembangkang Jepun, Parti Demokratik Jepun(DPJ) mencatat kemenangan besar pada pilihan raya umum negara ini hari ini, menewaskan parti pemerintah Parti Liberal Demokratik (LDP) pimpinan Taro Aso.

Ia merupakan satu catatan sejarah dalam politik Jepun dalam tempoh lebih separuh abad.

Mengikut tinjauan yang dijalankan oleh TV Asahi, sebaik-baik pengundian tamat hari ini, DPJ dijangka memenangi 315 kerusi daripada 480 kerusi di Dewan Rendah, manakala Tokyo Broadcasting System pula meramalkan parti pembangkang berhaluan tengah-kiri itu akan memenangi 321 kerusi.

Badan penyiaran awam, NHK pula meramalkan DPJ akan memenangi antara 298 dan 329 kerusi, berbanding antara 84 hingga 131 kerusi oleh parti konservatif LDP pimpinan Perdana Menteri Taro Aso, 68 tahun.

Nippon Television pula menjangkakan DPJ memenangi 324 kerusi berbanding LDP sebanyak 96 kerusi.

"Ia merupakan kemenangan besar. Ia pilihan raya yang dramatik," kata wartawan veteran yang berkhidmat dengan akhbar harian Asahi Shimbun, Hiroshi Hoshi kepada TV Asahi.

LDP - yang telah memerintah Jepun sejak 1955 kecuali 'berehat sekejap' selama 10-bulan pada 1993-1994, mempunyai 303 kerusi di Parlimen berbanding DPJ sebanyak 112 kerusi sebelum Parlimen dibubarkan Julai lalu.

DPJ yang diketuai Yukio Hatoyama, 62, (gambar)dijangka menubuhkan Kabinet baru, dalam masa beberapa minggu lagi. Kemenangan besar ini akan memudahkan debat berhubung polisi di Parlimen, yang sebelum ini menghadapi kebuntuan berikutan kejayaan DPJ dan sekutunya menguasai Dewan Tinggi pada 2007.

"Parti pemerintah (LDP) telah mengkhianati rakyat sejak empat tahun lalu, menyebabkan ekonomi semakin parah, hutang awam meningkat melebihi enam trilion yen (RM225 bilion), pembaziran, merosakkan jaringan keselamatan sosial dan menjarakkan lagi jurang antara golongan miskin dan kaya," demikian menurut kenyataan DPJ ketika proses pengundian bermula pagi tadi.

Pegawai berkata, jumlah pengundi yang keluar mengundi adalah tinggi, walaupun diramalkan taufan menghampiri Jepun - menunjukkan orang ramai sangat berminat dalam pilihan raya kali ini.

Sementara itu, Taro Aso berkata, dia akan meletak jawatan sebagai Presiden LDP.

(IKTIBAR! Tu kalimah sesuai yang dpt Tok Adi gambarkan buat parti pemerintah di negara kita sempena 52 tahun menyambut Hari Kemerdekaan. Rakyat semakin akses kepada maklumat dan tentunya kejayaan parti pembangkang di Jepun ini mencetuskan semangat kamikaze Pakatan Rakyat untuk meneruskan momentum hingga PRU 13. Namun, masih belum terlambat untuk parti pemerintah merebut hati rakyat, kerana situasi politik berbeza dgn ala-Westminster politic di negara ini, selain dasar terkini kerajaan di bawah pimpinan YAB PM Dato Seri Najib , iaitu 1Malaysia semakin diterima rakyat....berubah sebelum rebah, kalau nasi dah jadi bubur sudah tidak ada gunanya lagi.)

1 comment:

Banzai Selipar Jepang said...

sumimasen hait, dozo arigato gozaimasu...faktor ekonomi menyumbang 99 percent kpd kejatuhan LDP di Jepang, we have to bear in mind japan is a capitalist-economist country which totally depend on dollar & cents, so their political situation also correlated with pro capitalist policy, and those who can influence people with the money making manifesto, they'll gain....