Saturday, September 19, 2009

Mat Rempit: Berbaloi-baloi ke?



Seramai 50 orang mat rempit berusia 18 hingga 25 tahun bakal menyertai kumpulan pertama program pemulihan khas Remaja Perkasa Negara bagi membentuk mereka menjadi belia yang berjaya dalam kehidupan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, projek perintis di bawah Permata Negara itu yang dijadual bermula awal Januari depan akan mendedahkan mereka dengan kemahiran memimpin dan menguasai diri.

Menurutnya, program tersebut memakan masa antara dua minggu hingga enam bulan dan akan dilaksanakan di sebuah pusat khas terletak di Pantai Dalam, Kuala Lumpur.

"Mereka (mat rempit) yang terpilih ini merupakan golongan tegar dan telah melakukan kesalahan sama berulang kali.

"Program ini bukan bertujuan menghukum tetapi memberi keyakinan supaya mereka menjadi manusia berguna dan lebih berjaya," katanya.

Putera UMNO pernah mendekati golongan 'istimewa dan unik' ini, tapi hasil mahsul nya? Ideanya menarik tapi pelaksanaan nya perlu lebih teliti dan diperhalusi dengan betul agar tidak menambah koleksi program bermusim yang tidak penghujungnya.

Penggunaan istilah mat rempit satu ketika dahulu hangat diperdebatkan, namun masih kedengaran lagi, sebaliknya tiada satu identiti baru untuk melabelkan mereka yang pernah di"jenama'kan sebagai samseng jalanan dsb.

Apapun ini, projek perintis dan selalunya ada opsyen untuk diberi penambahbaikan atau dimansuhkan terus.., elemen kerohanian dan keinsanan wajar dijadikan teras agar mereka lebih terarah dan menuju matlamat hidup.

No comments: