Thursday, November 12, 2009

Mahasiswa DiUTAMAkan, RM10k didahulukan...


Kerajaan Pahang akan terus menghantar pelajarnya melanjutkan pengajian ke Indonesia walaupun mereka terdedah dengan kejadian gempa bumi di negara itu.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, ini kerana kos pengajian terutama dalam jurusan perubatan di republik itu jauh lebih murah berbanding negara lain.

‘Kita akan terus menghantar pelajar ke Indonesia kerana perbelanjaan pendidikan terutama dalam bidang perubatan jauh lebih murah daripada tempat lain,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan RM130,000 kepada 13 pelajar Pahang yang menuntut di Universiti Andalas, Padang, Indonesia yang menjadi mangsa gempa bumi pada 30 September lalu.

Pada majlis itu, setiap pelajar terbabit menerima RM10,000.

Pada 30 September lalu, lebih 1,000 terkorban dan cedera parah akibat kejadian gempa bumi berukuran 7.6 pada skala Richter yang melanda Padang.

Adnan berkata, kerajaan negeri mengambil keputusan menyalurkan bantuan itu selepas menerima maklumat mengenai pelajar Pahang yang menjadi mangsa gempa bumi di Padang menerusi Persatuan Pelajar Anak-Anak Pahang di Universiti Andalas.

Bantuan itu, kata beliau, bukan bertujuan membayar ganti rugi terhadap kerugian pelajar terbabit sebaliknya mengambil kira trauma yang dialami mereka.

No comments: