Monday, June 29, 2009

Perlukah Biasiswa Nasional (BN)?


Langkah kerajaan memperkenalkan Biasiswa Nasional tahun depan yang berdasarkan sepenuhnya kepada merit adalah selaras dengan konsep 1Malaysia yang dicetuskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Persoalan di sini perlukah Biasiswa Nasional?

Kerajaan perlu memperkenalkan satu dasar bagi membantu setiap pelajar yang mempunyai masalah kewangan, mempunyai latar belakang menarik dan mencapai keputusan peperiksaan cemerlang -jika dilihat daripada faktor sosio-ekonomi.

Kerajaan harus memberikan penekanan lebih kepada masyarakat luar bandar yang menghadapi kekangan dalam mendapatkan pendidikan dan adalah tidak adil untuk mereka bersaing berpandukan merit sahaja. Pemberian biasiswa berdasarkan 100 peratus merit ini baik tetapi kerajaan perlu mengambil kira aspek luar bandar dan bandar serta kewangan sesebuah keluarga.

GPMS Pahang berpendapat biasiswa kerajaan atau agensi berkaitan kerajaan (GLC) yang berasaskan 100 peratus merit, bercanggah dengan sistem berasaskan kuota untuk Bumiputera yang terkandung dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan,.
Namun, dari segi hak asasi manusia, pemberian biasiswa kerajaan untuk melanjutkan pelajaran berasaskan merit adalah sistem adil kepada semua kaum di negara ini.

Persoalannya biasiswa kerajaan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan yang mempertahankan kuota hak orang Melayu dan berharap kerajaan mengkaji dengan teliti supaya tidak bercanggah dengan perlembagaan dan perlu dihormati seperti dipersetujui bersama dalam kontrak sosial.

1 comment:

Pahang Today said...

ACTUALLY, BIASISWA NASIONAL IS UNNECESSARY BECAUSE IT WILL SPARK THE POLEMIC BETWEEN THE NATIVE PEOPLE AS ENSHRINED UNDER THE FEDERAL CONSTITUTION ART 153. BETTER AMEND THE CONSTI FIRST THEN PROCEED TO GIVING THE SCHOLARSHIP BASED ON MERITOCRACY / KPI