Thursday, June 11, 2009

"Egonomik" Perpaduan Politik


Oleh Presiden GPMS Dato Sri Reezal Merican Naina Merican (disiarkan di dalam Utusan Malaysia, 11 Jun 2009).

Penulis baru sahaja habis membaca sebuah buku yang secara luarannya nampak kecil, tetapi sebenarnya sangat menguji minda. Buku yang bertajuk Egonomics: What Makes Ego our Greatest Assets or Most Expensive Liability (2007), tulisan David Marcum dan Steven Smith.
Biarkan sahaja penulis mengakui bahawa pembelian buku ini pada asalnya kerana tertarik dengan warnanya yang sangat terang dan menarik hati. Benar, jangan kita menilai buku dengan kulit luarannya, namun sebagai manusia biasa - penulis terpaksa menerima hakikat, bahawa 'pandangan luar' itu kadang kala amat mendatangkan keterujaan.
Apa yang ingin diperkatakan buku ini, secara ringkas dan dengan bahasa mudahnya adalah bagaimana sifat ego sebenarnya boleh mendatangkan kesan dan impak langsung kepada prestasi syarikat. Buku ini cuba menterjemah bagaimana 'ego' sebenarnya mempunyai implikasi dan kesan ekonomi kepada sesebuah syarikat! Sekali imbas, hipotesis ini nampak longgar dan tidak meyakinkan. Tetapi setelah memberikan cukup ruang untuk penjelasan, helai demi helai - bab demi bab; ia sesuatu yang sebenarnya boleh diterima akal.
Bagaimana kerana 'ego', mungkin si Pengurus A tidak mahu bercakap dengan Pengurus B - dan akhirnya memberikan kesan langsung kepada prestasi syarikat secara keseluruhannya. Bagaimana si Pengurus Besar A, tidak dapat menerima pelantikan rakannya yang lain ke jawatan lebih tinggi. Semua ketidakpuasan hati, riak dan bangga diri ini menyumbang kepada untung rugi syarikat. Kajian David Marcum dan Steven Smith ini juga diperakui oleh ramai peneraju syarikat di dunia.
Jika wahana egonomik ini mampu penulis tanggapi dengan betul - ia mampu menghadirkan kesan yang positif atau negatif, bukan sahaja kepada sebuah syarikat - malahan sebuah perjuangan. Benar, dalam perniagaan, profit and loss itu adalah terma dan nuansa biasa; namun usahawan mana yang mahu dagangannya rugi dan melingkup. Jika ego tidak dilunasi secara 'hikmah', maka kerugian akan menjadi jawapan yang pasti kepada sebuah usaha niaga.
Kepada David dan Steven, sikap keegoan yang melampau ini boleh dikesan dalam empat kaedah yang bunyinya cukup mudah. Penulis buku ini mencadangkan kewujudan 'buku timbang kira ego' dalam menentukan sama ada ia mendatangkan faedah atau musibah kepada sesebuah syarikat:
1. mempunyai sikap perbandingan yang melampau (bagaimana menjadi terlalu kompetitif; sebenarnya menjadikan sebuah syarikat itu kurang kompetitif);
2. bersikap defensif (mengenali perbezaan antara mempertahan idea; dan bersikap 'defensif')
3. menunjuk-nunjuk;
4. mengejar penerimaan (seeking acceptance);
Penulis cuba untuk mengisbatkan gejala 'keegoan' ini dalam skala yang lebih besar. Dalam ruang lingkup kemasyarakatan. Dalam ruang lingkup kita ingin membina sebuah negara bangsa. Malahan, dalam ruang niat dan hasrat kita membina sebuah umat yang kuat dan dihormati. Apakah dengan pengamalan konsep holier-than-thou, menidakkan kepentingan bekerjasama itu sebahagian daripada jelmaan 'egonomik' yang merosakkan akar ummatik yang kita sama-sama ingin bentuk dan bina. (next...

1 comment:

Zali Braheem said...

Penulis artikel ni pun egois, kalau tak tentu menang pemilihan aritu...Renung-renungkan dan selamat beramal!