Tuesday, December 2, 2008

Ketuanan Melayu = Malay Supremacy (Sultanate)


Sudah banyak diperkatakan mengenai mauduk KETUANAN MELAYU dengan yang terbaru, seperti disebut Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob ketika menggulung perbahasan Bajet Negeri 2009 di Dewan Undangan Negeri pada Jumaat, 21 November lalu. "Apabila disebut ketuanan Melayu, bukan bermakna bangsa Melayu itu tuan, bukan Melayu itu kuli. Maksud ketuanan Melayu ialah institusi raja-raja Melayu.
"Itu sebabnya dengan raja dan dengan Tuanku Sultan; bila kita menghadap, kita sebut Tuan Ku. Kerana Tuanku adalah tuan kita. Dan apabila sebut ketuanan Melayu, bukan Melayu itu tuan, tetapi Melayu itu dilambangkan oleh raja-raja Melayu," katanya. Ketuanan Melayu sebenarnya berkonotasikan positif yakni bagi menanamkan keyakinan ke dalam diri orang Melayu mengenai hebatnya Melayu. Slogan ketuanan Melayu lebih banyak dilaung dan kita amat memahami kenapa, kerana ia sebagai pembakar semangat orang Melayu sendiri untuk terus memperbaiki diri sendiri! Ia tentu tidak ada apa salahnya apatah pula slogan ketuanan Melayu itu sendiri datangnya daripada wujudnya hak keistimewaan orang Melayu seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sendiri.
(Nampak gayanya, memang ramai nak jadi HERO memperjuangkan agenda bangsa kununnya, termasuklah PKR yang kununnya akan mengembalikan kekebalan raja-raja Melayu, al-maklumlah masuk kandang lembu, kalu masuk kandang babi lain plak bunyi ngoh ngoh nye..)

1 comment:

Pemuda IKS said...

Salam perkenalan,

Mari bersama-sama mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu, memantapkan tahap pendidikan orang Melayu dan menjaga tanah-tanah orang Melayu. Hak Melayu Hak Kita!

"Memperkasa Generasi Baru"

Pergerakan Pemuda
UMNO Cawangan Taman IKS
Bahagian Batu WP

http://pemudaiks.blogspot.com