Sunday, January 10, 2010

Ada pihak menangguk di air keruh – GPMS Pahang (Keratan Akhbar Utusan Malaysia - 10 Jan 2010)

KUANTAN 9 Jan. – Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) negeri, tidak menolak kemungkinan ada pihak ‘menangguk di air keruh’ berikutan insiden cubaan membakar dua gereja di Lembah Klang semalam.

Pengerusinya, Wan Emril Wan Embong menegaskan, pihak ketiga itu dipercayai cuba mengambil kesempatan ke atas isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam yang menimbulkan kemarahan umat Islam di negara ini.

“Perbuatan itu mungkin dilakukan oleh pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk mengeruhkan lagi suasana.

“Islam tidak mengajar umatnya menjadi ganas sebaliknya mahu umatnya bertindak rasional dan mengutamakan keharmonian,” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau mengulas insiden kebakaran dua gereja di Desa Melawati, Kuala Lumpur dan Jalan Templer, Petaling Jaya awal pagi semalam.

Sebuah lagi gereja di Petaling Jaya turut menerima ugutan.

Berikutan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan pemimpin pelbagai peringkat mengutuk perbuatan itu yang disifatkan boleh menghancurkan keharmonian kaum dan agama.

Wan Emril menegaskan, pihaknya percaya umat Islam di negara ini masih waras dan tidak akan melakukan sesuatu di luar batas undang-undang.

Sejak timbulnya isu kalimah Allah itu, jelasnya, kebanyakan NGO Islam bertindak mengikut undang-undang termasuk demonstrasi aman di kawasan masjid.

Wan Emril Wan Embong (kiri sekali)
berucap pada perhimpunan secara aman bagi membantah
kebenaran penggunaan kalimah Allah
oleh gereja di pekarangan Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, kelmarin.


1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam,

Tahniah dan syabas dengan keperihatinan GPMS Pahang....... yang Tuan Syed Hamzah duk tercegat je buat apa......