Thursday, December 10, 2009

GPMS buat laporan POLIS terhadap KULASEGARAN !


Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) hari ini membuat laporan di Balai Polis Sentul berhubung kenyataan Naib Pengerusi DAP, M. Kulasegaran yang terus mempersoalkan perihal ketuanan Melayu.

Laporan polis itu dibuat oleh Presiden GPMS, Jais Abdul Karim yang tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul kira-kira pukul 10 pagi ini ditemani beberapa ahli gabungan itu.

Menurut Jais, apa yang dinyatakan oleh Ahli Parlimen Ipoh Barat itu dilihat satu kenyataan berbaur hasutan yang boleh menimbulkan suasana tidak selesa di negara ini.

Katanya, kenyataan Kulasegaran itu turut termaktub dalam lima perkara yang boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Hasutan.

"Sehubungan itu, GPMS hari ini membuat laporan agar pihak polis dapat menjalankan siasatan di bawah Akta Hasutan atas apa yang dikeluarkan oleh Kulasegaran.

"Kenyataan itu dilihat boleh menyebabkan perpecahan kaum dan mengakibatkan berlaku huru-hara dalam negara," katanya ketika ditemui pemberita di luar pekarangan IPD Sentul di sini hari ini.

Kulasegaran pada 3 Disember lalu mengeluarkan kenyataan mempersoalkan perihal ketuanan Melayu kerana disifatkan tidak adil untuk kaum lain semasa sidang Parlimen.

Jelas Jais, GMPS turut menghantar memorandum bantahan kepada Kulasegaran di bangunan Parlimen hari ini.

1 comment:

Kelab Non Partisan said...

Non Partisan? Partisan?