Saturday, October 31, 2009

8,000 buta huruf di Pahang?


Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Negeri Pahang memandang serius isu buta huruf di Pahang sepertimana yg didedahkan oleh Pengarah Jabatan Pelajaran Pahang, Dato Abdul Aziz Abdul Latif yang disiarkan di muka hadapan akhbar Sinar Harian bertarikh 31 Oktober 2009 bermauduk "8,000 buta huruf".
Menurut EXCO GPMS Kebangsaan merangkap Naib Pengerusi GPMS Pahang Sdr Wan Emril Nizam, walaupun terdapat kebarangkalian masalah buta huruf ini mencatatkan kadar yang tinggi di kalangan 'Orang kita' (Orang Asli), namun ia tidak boleh dipandang enteng oleh kaum lain kerana menurut beliau, sehingga Julai tahun 2009, seramai 4,091 murid Tahun Satu, 2,789 Tahun Dua dan 1,961 Tahun Tiga dikesan mengalami masalah itu.Golongan pendidik dan ibu bapa wajar berbincang dan duduk semeja (melalui medium PIBG) mencari jalan penyelesaian dan memikirkan pendekatan tuntas merungkai isu ini. 'Aspirasi dan usaha untuk menjadi negara maju akan terbantut sekiranya masalah ini tidak diselesaikan. Laporan Unesco tentang tahap literasi rakyat malaysia berbanding negara jiran amat membimbangkan,' ujar beliau. (rujuk Human Development Report 2009 m/s 171)
'Melentur buluh biarlah dari rebungnya", sewajarnya asas literasi ini diberi penekanan ketika peringkat prasekolah seperti di kebanyakan negara maju. Justeru, modul 2M perlu diperkasakan dan diperkemaskan di peringkat prasekolah supaya pelajar-pelajar ini didedahkan dengan asas 2M. Ini kerana , membaca adalah jambatan ilmu, tanpa kemahiran ini mereka akan terus tercicir daripada menyelami ke dasar keilmuan dan keintelektualan.
GPMS Pahang juga berhasrat utk bekerjasama dgn pihak Jabatan Pelajaran Pahang untuk membantu golongan pelajar yang 'tercicir' ini, dan bercadang mengadakan seminar dalam masa terdekat utk mencari pendekatan terbaik. Guru-guru juga disaran mengadakan kelas tambahan untuk membantu pelajar yg lemah, dan menyeru menjadikan ini satu jihad sosial membasmi kemiskinan intelek dan 'ilm ini daripada terus membarah dlm sistem pendidikan kelas pertama negara.

(Pihak GPMS mengalu-alukan sebarang sumbang saran ide dan cadangan program yang perlu dianjurkan untuk membantu golongan ini demi kelangsungan pendidikan anak bangsa..)

No comments: