Sunday, January 17, 2010

Deklarasi Muhibah dan Keharmonian NGO Islam-NGO Kristian

Peristiwa Bersejarah Termeterai......Ahli-ahli Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam dan Kristian Negeri Pahang Darul Makmur (mewakili 17 NGO ISLAM antaranya ABIM, GPMS, KERIS, GAMIS, JIM, PEKIDA manakala NGO Kristian diwakili Pertubuhan Gereja Epiphany, Chapel Kuantan, Shalom dll) meletakkan tangan sebagai simbol perpaduan selepas Majlis Pernyataan Muhibbah dan Perpaduan Antara Badan Bukan Kerajaan Islam dan Krsitian Negeri Pahang di Hotel Megaview,jam 3 petang pada 17 Januari.

KUANTAN 17 Jan. – Sebanyak 17 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam dan 13 NGO Kristian Pahang hari ini mengadakan perjumpaan dalam mencari kesepakatan mengenai isu serangan rumah ibadat di beberapa tempat di dalam negara sejak akhir-akhir ini.

NGO-NGO Islam itu adalah Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Majlis Mahasiswa Anak Pahang (MAMPAN), Kelab Warisan Negara (KRIS), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (Gamis).

Selain itu ia turut disertai Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM), Himpunan Lepasan IPT Malaysia (Haluan) dan Pertubuhan Kebajikan Dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida).

NGO lain adalah Majlis Belia Negeri Pahang, Majlis Belia Daerah Kuantan, Wadah Pencerdasan Ummah (Wadah), Ikatan Pengkajian Islam Pahang (Ikatan), Gerakan Belia 4B Malaysia cawangan Pahang, Persatuan Kelab-kelab Belia Malaysia cawangan Pahang, Masjid Tok Sira dan Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim).

Sementara itu, 13 NGO Kristian antaranya Grace Charismatic Center, Rapha Children Home, Kuantan Baptis Church, Gereja Warisan Milik Kristus, Cristian Praise Center, Kuantan Chapel, Presbyterian Church, Church of Epiphany, Victory Assembly, Maranatha Hope Fellowship, Shalom Fellowship, Kingdom Gospel Center dan Kuantan Presbyterian Center.

Wakli NGO Islam yang juga Timbalan Presiden ABIM, Amidi Abdul Manan berkata, beberapa insiden yang mengakibatkan perbuatan khianat ke atas rumah ibadat seperti masjid dan gereja baru-baru ini menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat Malaysia.

Katanya, keharmonian dan perpaduan rakyat berbilang agama dan bangsa sedang digugat oleh pihak tertentu.

“Sekiranya perilaku ini tidak dibendung ia dikhuatiri akan merebak dan menjadi semakin serius,” katanya pada sidang media selepas Majlis Muhibbah dan Perpaduan NGO Islam dan Kristian itu di sini hari ini.

Pada majlis itu juga, semua NGO Islam dan Kristian itu bersama-sama mengutuk perbuatan pihak tidak bertanggungjawab yang membakar beberapa gereja, baru-baru ini.

Menurutnya lagi, dalam perjumpaan itu juga, satu pernyataan muhibbah turut diwujudkan dan akan disebarkan kepada rakyat di negeri ini selain menyarankan kepada NGO di seluruh negara supaya mengadakan perjumpaan seperti itu kerana kesannya adalah positif.

“Perjumpaan ini dilakukan kerana menyedari bahawa teras perpaduan rakyat amat berkait rapat dengan keharmonian hubungan rakyat berbilang agama.

“Kami turut menyedari dan memahami bahawa setiap individu perlu memainkan peranan dalam menjamin kesejahteraan negara dan rakyat,” katanya.

Sementara itu, wakil paderi Kristian Kuantan, George Lau menggesa agar semua pihak menghormati kedudukan agama yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

“Sebagai NGO, kami menggesa agar semua pihak menghentikan segala kekacauan yang boleh menimbulkan keresahan di kalangan rakyat,” katanya.

Beliau berkata, pihak yang terbabit yang menyebabkan kemusnahan masjid dan gereja mesti segera dibawa ke muka pengadilan.

Katanya lagi, NGO sentiasa menyokong inisiatif dalam meningkatkan interaksi dan persefahaman antara agama.

4 comments:

ISAC said...

Salam, kalau semua orang macam ni kan bagus.....Aman dunia...

SaKa AdiWangsa said...

To ISAC,
thanx for your comment. Of course, hopefully this will be the pioneer, no more provocateur...

YANG GAMBI said...

Salam bro,

Inilah yang dikatakan memahami akan hak masing-masing....... mereka perlu menghurmati apa yang terkandung dalam Perlembagaan Negara.....

SaKa AdiWangsa said...

Yang Gambi,

Harapan agar pihak yang membawa hal ini ke mahkamah juga memahaminya dan menggugur semula tuntutan.