Monday, November 30, 2009

Modul BTN bersifat inklusif selaras Gagasan 1Malaysia- GPMS


Kurikulum Biro Tatanegara (BTN) akan dirombak bagi mencerminkan gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz berkata, Kabinet telah membuat keputusan untuk mengubah kurikulum tersebut supaya bersifat lebih inklusif dan tidak membelah bahagikan rakyat Malaysia.

"BTN mesti dirombak bagi menampakkan kehendak Perdana Menteri yang memperjuangkan semangat 1Malaysia.

"Saya percaya BTN telah diarah oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN) untuk menukar kurikulumnya,"katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Isu ini timbul berikutan kerajaan negeri Selangor melarang penjawat awam dan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) miliknya daripada mengikuti kursus Biro Tatanegara (BTN).

Kerajaan negeri menerusi Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr. Halimah Ali mengumumkan arahan mengharamkan mana-mana pelajar institusi pengajian, kakitangan awam termasuk anak-anak syarikat yang terletak di bawah pentadbiran kerajaan negeri itu mengikuti kursus BTN berkuat kuasa serta-merta.

Arahan itu dibuat kerana menuduh kursus tersebut adalah usaha BN untuk melakukan proses doktrinisasi yang kononnya memupuk sifat perkauman dan didakwa boleh memecahbelahkan rakyat di negara ini.GPMS Pahang difahamkan kerajaan-kerajaan yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat turut mengikut jejak langkah ini, yang terkini kerajaan Pulau Pinang.

Sebaliknya, kerajaan Selangor akan memperluaskan program Kerohanian, Fizikal, Intelektual, Emosi dan Sosial (SPIES) sebagai pengganti kursus Biro Tata Negara (BTN) yang diharamkan oleh kerajaan negeri itu Rabu lalu.

Bagaimanapun, program SPIES tidak terlepas daripada dikaitkan dengan kepentingan peribadi apabila sebuah laman blog, http://mykmu.net menyiarkan laporan bahawa ia bakal menguntungkan beberapa penceramah motivasi yang rapat dengan pemimpin pakatan pembangkang di negeri itu.Al-maklum la siapa tak kenal Dato Dr Hassan Ali yang terkenal dengan konsultan motivasi AKRAB...

Laporan itu mengaitkan individu yang bakal menerima keuntungan tersebut termasuk penulis ucapan kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim selain mengatakan kerajaan negeri memberi peruntukan besar kepada program tersebut.Akhirnya, ibarat menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri juga...

Hakikatnya, pembangkang ketandusan ide dan bangkrap modal politik, maka dijajanya isu murahan wal picisan ini, sedangkan bos besarnya lebih maha mengetahui rencah resepi di dalam adunan program BTN - menyemarakkan semangat patriotisme ke arah pembentukan negara bangsa...! (Kenyataan Media GPMS Pahang)

1 comment:

Anonymous said...

Masih teringat, Hassan Ali sebagai TKP BTN, bila jemput dia kendalikan Qiamulail kena sediakan duit ribu2 ?